Kawan-kawan dan sahabat handai....

Rabu, April 21, 2010

Pondok Polis Disemua Kampung Orang Asal Gertak Penyokong Pakatan Rakyat

KUALA KUBU BAHARU 21 Apr - Umno-Barisan Nasional dalam keadaan terdesak sehingga terpaksa menggunakan seluruh aparat kerajaan termasuk polis untuk menakut-nakutkan pengundi di Hulu selangor terutama golongan Orang Asal.

Ketua Penerangan KEADILAN Selangor merangkap Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Datin Paduka Dr Tan Yew Kew mempersoalkan motif pihak polis meletakkan pondok polis di kawasan perkampungan Orang Asal.

Menurutnya, perkara itu berlaku di kesemua 16 buah kampung Orang Asal di Hulu Selangor dan terdapat juga gambar membuktikan perkara itu berlaku di Serendah dan Kuala Kubu Baru.

"Kami telah menerima beberapa aduan daripada komuniti Orang Asal bahawa pondok polis telah diletakkan di kampung mereka. Ini menyebabkan pengundi Orang Asal merasa takut dan mereka juga tidak faham mengapa banyak wujudnya pondok polis di kampung mereka yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

"Adakah ini satu taktik untuk menakutkan pengundi untuk keluar mengundi atau berani menyokong Pakatan Rakyat. Ini menjadi persoalan yang ditimbulkan di kalangan Orang Asal.

"Kita minta penjelasan dari pihak polis apakah alasan meletakkan pondok polis di kampung-kampung Orang Asli sedangkan bila jenayah berlaku, alasan polis kakitangan tidak mencukupi, tetapi di kampung-kampung Orang Asal aman tidak ada pergaduhan, apakah alasan meletakkan pondok polis selain menakutkan pengundi yang menyokong kita," Dr Tan pada sidang media harian di Pusat Media Pakatan Rakyat di sini tengahari tadi.

Sumber: Suarakeadilan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito