Kawan-kawan dan sahabat handai....

Jumaat, Ogos 28, 2009

Siapa itu Idris Jala...lantikan Najib Rosmah sebagai menteri

Usaha Memurtadkan Pramugari Muslim MAS July 31, 2008

Posted by membelaislam in Article 11, Constitution, Rights of Muslims.
Tags: Article 11 (4), Artikel 11, bantahan, Idris Jala, Kristian, laporan polis, Memurtadkan, Pramugari MAS trackback

Terdapat usaha-usaha di kalangan beberapa kakitangan MAS yang cuba memurtadkan krew dan pramugari-pramugari MAS semasa mereka dalam penerbangan. Usaha sebegini dikatakan sudah sekian lama berlaku tanpa tindakan serious diambil oleh pihak yang berwajib.

Pada awal tahun ini [22 Jan 2008] terdapat satu lagi usaha tersebut yang dilakukan oleh seorang Chief Steward semasa dalam penerbangan MH0140 dari Brisbane ke KL. Beliau dikatakan telah cuba mempengaruhi pramugari-pramugari MAS untuk meninggalkan agama Islam dan memeluk agama Kristian dengan memberi hujah-hujah yang mengelirukan.

Satu laporan polis telah dibuat oleh salah seorang pramugara Muslim terhadap tindakan beliau dan semua barangan bukti telah diserahkan kepada polis.

Sebagai bantahan demi membela Islam, sayugialah orang ramai menghantar bantahan samada secara persendirian mahupun secara kumpulan atas nama pelbagai pertubuhan kepada

Dato Idris Jala
Pengarah Urusan Malaysia Airlines
1st Floor Admin Building 1, Complex A, SAAS Airport
47200 Subang, Selangor DE
Fax: 03-78439400 Tel: 03-78404801

Harus diingat Dato Idris adalah adalah seorang beragama Kristian dan jangan pula dia yang nanti berusaha melindungi kakitangan yang telah melakukan kesalahan serious di bawah Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.

Article 11 (4)

State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.

Sehingga kini, selepas pelbagai pihak telah menyuarakan bantahan, termasuk NGO-NGO Islam telah bersemuka dan menyatakan bantahan mereka kepada Pengerusi MAS sendiri, namun belum ada tindakan rasmi yang dilaporkan diambil terhadap kakitangan MAS tersebut yang secara terangan telah menyalahi perlembagaan Persekutuan.

6 ulasan:

  1. ada ramai org islam kat sarawak...tak sorang pun benci pada ugama lain..ramai juga org org melayu melanau kristian di sarawak..tak pun merunggut..rakyat sarawak hidup bersatu padu tapi sayang anak muda shah alam tak pernah dtg melawat negeri sarawak...masjid dan gereja bersebelahan..pernah berlaku dua ugama sembahyang pada waktu yang sama ditempat saya suatu ketika dulu...iaitu hariraya jatuh nya pada hari minggu..maka penduduk ugama islam and kristian seiringan menuju masjid dan gereja...anak anak kecil yang sama sekelas dengan rakan yang ugama berlainan tetap melambaikan tangan dan berjanji siapa yang keluar dulu sama ada dari gereja atau masjid akan menunggu rakan rakan mereka masing masing agar dapat merayakan hari yang mulia itu bersama...itu lah keindahan negeri sarawak...kami sering faham memahami dan menghormati bangsa,budaya adat resam dan yang paling penting ugama masin masin...semoga ALLAH SWT memberkati kehidupan kami yang kekal harmoni...amin. untuk pengetahuan anak muda shah alam...DATOK IDRIS JALA datang nya dari bangsa keturunan KELABIT (high landers) dan ada ramai bangsa kelabit yang menganut ugama islam disarawak...bersyukurlah wahai anak muda shah alam...sudah lah nak menfitnah Datok Idris Jala dengan mengaitkan nya bersama chief steward kristian tuu...im sure its nothing to do with Dato Idris Jala..WHY!!!!!??????...because his a SARAWAKIAN...kami rakyat sarawak hidup ibaratkan air yang mengalir, walaupun dicincang tak akan putus...welcome to sarawak anak muda shah alam...where u can check out anytime u like but u cant never leave.....WASSALAM DARI HAMBA ALLAH DARI MIRI SARAWAK. we love malaysian.

    BalasPadam
  2. wahai anak muda shah alam... apa buktinya beliau kristian? jgn guna air liur je... kalau benar kamu islam sejati, apa makna menuduh tanpa bukti? itula fitnah, dosa lebih besar dari membunuh...

    BalasPadam
  3. Q: Somehow, many assume that you are a Muslim. Any memorable encounters with regards to this ignorance?

    A: Many years ago, my family and I lived in Subang Jaya. My neighbour, thinking I was a Muslim, invited me to a tahlil, on the occasion of sending their son for further studies in the UK.

    As a friendly and respecting neighbour, I accepted the invitation and joined them. During the religious ceremony, many people at the event were shocked to discover that I was in fact, a Christian. It was a memorable experience as I thought the tahlil was quite similar to the tribal send-off we practise in the longhouses. During the Ramadan period, I usually get stares when I’m dining publicly. Apart from Christmas greeting cards, I also get Hari Raya cards.

    BalasPadam
  4. x pyhlah main tuduh2 ye...coz dgn cara begini, akan menyebabkan huru hara...perkara yg terbaik yg kita lakukan adalah dengan mendoakan keamanan negara...jgnla buang masa membuat andaian2 yg x berasas, ttp gunakan la masa anda yg terlalu free 2, untuk berdoa untuk keamanan negara..kita serahkan semuanya kepada Tuhan, coz Tuhan sahaja yg tahu kebenarannya...i'm so proud to be sarawakian..coz, kat s'wak, x berlaku isu berkaitan agama ni..saya doakan supaya sarawak kekal aman...n saya doakan bg negara malaysia supaya pemimpin dpt bersatu...

    BalasPadam
  5. cubala kita semua rakyat malaysia mengamalkan nilai hormat menghormati..hormat kpd mana2 agama,..hormat kpd hak individu (sama ada nak murtad ke x),...x kn berlaku isu2 berkaitan agama ni tau...hormat la kpd pilihan individu 2,..hormat kpd agama n budaya org lain..krna dgn cara ni, kita dpt hidup aman..mlaysia kn mengamalkan konsep bebas beragama..so, x pyh lah kecoh2 dia nak murtad ke?.apa ke?...biar la..kita doakan jak la kwn2 kita 2, supaya dia buat plihan yg terbaik...

    BalasPadam
  6. jangan mengata pasal orang wahai kawan2
    kita hormat lah agama orang lain,
    xperlu nk mengata orang yearx

    BalasPadam

Orang kito