Kawan-kawan dan sahabat handai....

Rabu, Ogos 19, 2009

Merapu dan merepek...tak terlibat tapi didakwa???

Siapalah yang nak ditipunya? tak kan lah semudah itu Majlis peguam boleh mengeluarkan kenyataan, tindakan displin pada calon BN...memperbodohkan diri sendiri yang sememangnya bodoh.

Tak kan rakan kongsi mencekik duit rakyat sampai beratus ribu pun tak perasan....
sedang duit seringgit atas jalan pun perasan tak kan beratus ribu punya tranksaksi tak tahu


Rohaizat Tidak Terlibat Transaksi Rakan Kongsi Dan Koperasi

BUKIT MERTAJAM, 18 Ogos (Bernama) -- Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman tidak terlibat dalam sebarang transaksi jual beli tanah yang diuruskan oleh rakan kongsinya bagi pihak Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang Berhad.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan berkata, sebaliknya Rohaizat, yang menjadi mangsa keadaan setelah rakan kongsi beliau meninggalkan firma berkenaan, terpaksa memikul tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan rakannya.

Katanya, pada tahun 2002, koperasi berkenaan telah melantik Firma Saif Ariff T.Jayaraj & Rohaizat untuk mewakili mereka dalam pembelian hartanah di Pulau Pinang.

Katanya, wang pembelian telah diserahkan koperasi itu kepada firma berkenaan, bagaimanapun transaksi tersebut terpaksa dibatalkan.

"Pada semua masa berkenaan, urusan jual beli untuk koperasi dikendalikan oleh bekas rakan kongsi Rohaizat yang berkhidmat dalam firma itu dari tahun 1999 hingga 2003," katanya pada sidang akhbar di Pusat Operasi Jentera Barisan Nasional di sini, malam Selasa.

Katanya, wang yang dibayar oleh Koperasi diterima secara eksklusif oleh rakan kongsi itu, yang mengendalikan akaun pelanggan tersebut pada setiap masa.

"Rakan Rohaizat itu merupakan penandatangan yang dibenarkan untuk akaun itu dan Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan atau pengetahuan mengenai transaksi jual beli tanah itu," kata beliau.

Ahmad berkata, sewaktu Koperasi membuat aduan kepada Lembaga Tatatertib Peguam-Peguam, rakan kongsi Rohaizat telah meninggalkan firma itu sehingga menyebabkan Rohaizat dinamakan dalam aduan tersebut dan telah jadi mangsa keadaan.

Beliau berkata, Rohaizat menghadiri bicara kali pertama Lembaga Tatatertib itu pada 11 Sept 2007 dan pada hari itu, lembaga hanya menyoal wakil koperasi sahaja.

Katanya, perbicaraan itu ditangguhkan kepada 14 Sept untuk membolehkan Rohaizat menyoal balas wakil koperasi dan juga peluang untuk beliau memberi penjelasan.

Bagaimanapun, pada hari itu Rohaizat tidak hadir kerana cuti sakit dan salinan surat cuti sakit tersebut telah dikemukakan kepada lembaga berkenaan, katanya.

Selepas tarikh itu Rohaizat tidak menerima sebarang notis daripada Lembaga Tatatertib tersebut sehinggalah pada 14 Mac 2008, beliau menerima sepucuk surat daripada lembaga berkenaan dengan satu perintah menyatakan bahawa beliau telah dibatalkan daripada Daftar Peguambela dan Peguamcara.

Ahmad berkata, sebagai menunaikan tanggungjawab syarikatnya, Rohaizat telah membayar balik wang koperasi dan berikutan itu, Koperasi telah menulis surat kepada lembaga tersebut pada 28 Mac 2008 untuk menarik balik kesemua aduan terhadap Rohaizat kerana segala tuntutan mereka telah diselesaikan.

Menurutnya, sikap bertanggungjawab Rohaizat itu menunjukkan beliau seorang pemimpin yang berkualiti dan tidak melarikan diri seperti rakannya itu dan boleh dianggap sebagai wira.

Sehubungan itu, katanya, dakwaan pihak tertentu bahawa Rohaizat tidak bermoral dan tidak layak bertanding adalah tidak benar dan berharap penjelasan ini dapat menjawab segala tohmahan yang dilemparkan kepada calon BN itu.

Sidang media itu turut dihadiri penasihat undang-undang Umno Pulau Pinang, Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek, Rohaizat, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Zainal Abidin Osman dan wakil koperasi.

2 ulasan:

  1. kira cam calon BN ni bodoh la sebab kena tipu ngan partner sendri...kah kah kah!!

    kokye pon cari la yang cerdik sikit jadi calon...

    BalasPadam
  2. hmm..alahai, yer ker? anyway..setakat 140,000.00 takde hal lah nak tolong bayarkan..kasi koperasi diamm sudah.

    BalasPadam

Orang kito