Kawan-kawan dan sahabat handai....

Jumaat, Mac 19, 2010

APCO Dibayar RM20 Juta Untuk Apa???

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan Jawatankuasa Peraturan Mesyuarat Parlimen untuk menggantung beliau daripada menghadiri parlimen berikutan pendedahan beliau slogan 1 Malaysia dan 1 Israel sebagai jenaka basi.

Menurut beliau," APCO Worldwide, sebuah firma perunding antarabangsa berpangkalan di Amerika Syarikat tidak seharusnya terbabit dalam sebarang urusan politik di negara ini.

Bercakap pada sidang media selepas berucap di London School of Economics, Anwar yang sebelum ini ditohmah kononnya ejen Yahudi, menyifatkan persamaan Satu Malaysia dan One Israel sebagai satu “kebetulan aneh”.

Ironinya, Umno yang mendabik dada sebagai juara Melayu dan memperjuangkan Islam khususnya dalam isu kalimah Allah, melantik APCO yang dipimpin sebahagian Yahudi berfahaman Zionis.

Anwar menyifatkan beban tanggungjawab bagi menerangkan peranan sebenar Apco terletak di bahu pimpinan Umno.

Isu APCO yang dibangkit oleh Anwar itu jelas kerana dalam soal lisan yang dibangkit oleh Ahli Parlimen Tanah Merah Tuan Amran Abdul Ghani yang berbunyi,"Benarkah APCO Worldwide diupah Perdana Menteri untuk melancarkan Gagasan 1Malaysia juga menawarkan perkhidmatan kepada Nigeria, Sania Abacha dan Presiden Seumur Hidup Kazakhstan, Nursultan Abishuly Nazarbayev".

"Dan jawapan lisan yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengakui syarikat APCO Worldwide Sdn Bhd dilantik oleh kerajaan untuk melaksanakan perkhidmatan berkaitan komunikasi secara menyeluruh.

Selain Malaysia, APCO Worldwide juga menyediakan perkhidmatan komunikasi kepada negara-negara lain,

Menurut laman portal berita Malaysia Insider, APCO dibayar dengan nilai kontrak yang bernilai 20 juta ringgit.

APCO juga disyaki terlibat dalam pengaturan beberapa keputusan politik selain mendalangi beberapa isu politik bagi mengembalikan sokongan rakyat terhadap Umno.

Pada 10 Ogos lalu, Ketua Pegawai Eksekutif APCO, Margery Kraus mengumumkan syarikat akan membuka pejabat baru di Malaysia pada September dengan Paul Stadlen sebagai pengarah urusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito