Kawan-kawan dan sahabat handai....

Jumaat, Ogos 14, 2009

Tengku Mahkota Pahang bengang sikap acuh tak acuh kerajaan tentang H1N1



Apa tahap bahaya? mungkin marah atau teguran. tapi perlu dipandang serius oleh kerajaan di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN).

Semalam pun dalam berita TV, kementerian kesihatan menyatakan negara berada dalam keadaan selamat dan rakyat tidak perlu risau akan tahap penularan H1N1.

Dengan kenyataan sedemikian boleh menyebabkan rakyat tidak akan bersedia berhadapan dengan penularan selesema babi H1N1 ini. Konon peringkat penularan tidak berada dalam paras bahaya, jadi rakyat tidak akan menjaga kesihatan secara serius dan pencegahan pun tidak akan dilakukan dengan baik seperti tidak memakai topeng mulut dan hidung.

Ekoran itu, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah mahu kerajaan mengkategorikan tahap ancaman Influenza A (H1N1) bagi meningkatkan kesedaran rakyat mengenai bahaya wabak itu yang setakat ini sudah pun mengorbankan 51 orang.

Tengku Mahkota Pahang yang baru pulang dari London dua hari lalu, terkejut kerana kes kematian akibat H1N1 semakin meningkat, tetapi tiada langkah lebih ketat diambil bagi mengekangnya, manakala kebanyakan rakyat seolah-olah menganggap ancaman wabak itu sebagai perkara biasa.

Dalam laporan berita harian, Tengku Mahkota Pahang berkata "Kerajaan perlu memaklumkan berapakah jumlah kematian akibat H1N1 yang boleh dikategorikan negara berada di tahap bahaya. Saya ingin tahu kita sekarang berada di tahap mana?

"Ini umpama bencana banjir yang biasanya kita kategorikan tahap bahaya sama ada pada tahap satu, dua atau tiga," ujarnya lagi.

Tengku Mahkota berharap kerajaan mengambil langkah lebih drastik dan melaksanakan program kesedaran yang lebih berkesan supaya rakyat peka terhadap ancaman wabak maut itu.

"Saya berkata seperti ini bukan disebabkan isteri dan lima anak saya menjadi mangsa H1N1, tetapi untuk kebaikan rakyat. Bila kes kematian semakin sukar dikawal, ia sudah terlambat untuk mengambil tindakan dan ketika itu jangan salahkan rakyat.

"Bagi saya, jumlah kematian sekarang sangat membimbangkan kerana peningkatannya secara mendadak dan tidak boleh dikawal tetapi kita masih bersikap alpa. Kenapa perlu menunggu lebih banyak kematian, baru mahu bertindak lebih keras termasuk membatalkan majlis keramaian yang tidak berfaedah?

"Saya sedih kerana kebelakangan ini, ramai kanak-kanak dan bayi yang menjadi mangsa. Saya berharap wabak ini tidak sampai memudaratkan negara dan di Pahang, saya akan berbincang dengan kerajaan negeri untuk mengadakan sembahyang hajat bagi memohon kepada Allah supaya diberi perlindungan daripada wabak maut ini".

Sedar tidak sedar, kerajaan sedang mempertaruhkan nyawa rakyat sendiri. Usah berpolitik dengan kes ini. Ia merupakan penularan yang amat membimbangkan. Ikhlaskan diri demi rakyat yang tidak berdosa.
sumber:warkahdaily.blogspot.com

1 ulasan:

  1. hehehe tgkla tengku mahkota mana tu?memang tengku mahkota pahang ni berjiwa rakyat.semoga Allah panjangkan umur beliau.

    BalasPadam

Orang kito