Kawan-kawan dan sahabat handai....

Selasa, April 13, 2010

YBK cagar tanah orang miskin untuk komersial

SHAH ALAM, 13 April: Laporan audit ke atas tanah milik Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) mendapati badan itu membangunkan projek komersil atas tanah untuk orang miskin, serta mencagarkan tanah-tanah lain kepada bank, selain tidak membayar cukai tanah.

Laporan itu juga mendapati Pengerusi YBK, adalah Datuk Zainal Sakom sejak badan itu ditubuhkan pada 1990. Isteri beliau pula adalah pemegang amanah YBK, lapor laman web TV Selangor.

Zainal turut menjadi ahli Lembaga Pengarah Permodalan YBK Sdn Bhd selain mempunyai kepentingan dalam syarikat yang berurusan dengan YBK.

Lebih mengejutkan laporan itu mendedahkan juru audit kerajaan negeri tidak dapat menyiasat status projek tertentu di Hulu Selangor kerana fail-fail berkaitan sudah diambil terlebih dahulu oleh Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Semakan audit turut mendapati :-

-16 lot tanah YBK digadaikan kepada individu dan syarikat untuk berjuta-juta ringgit. PYBK terlibat dalam lima cagaran itu, membabitkan RM102 juta.

-Cagaran itu menyebabkan tanah yang sepatutnya dibangunkan untuk membantu orang miskin beralih ke tangan pihak ketiga.

-YBK dan anak syarikatnya diberikan hampir 2,000 ekar tanah namun tidak membayar tunggakan cukai tanah RM7.36 juta kepada kerajaan negeri.

Dalam pada itu sumber-sumber memberitahu YBK menjalin kerjasama dengan tujuh syarikat termasuk empat anak syarikat – PYBK Usahasama, PYBK Resort and Spa, Servecare dan Serendah Heights yang ditubuhkan dengan modal berbayar RM2 dan RM3.

-Zainal mempunyai saham dalam syarikat PYBK Usahasama, Prihatin Ehsan,PYBK Usahasama, Servecare dan Serendah Sdn Bhd yang menjalankan projek-projek YBK.

- Tanah untuk aktiviti membasmi kemiskinan disalah guna untuk projek komersil. Contohnya di Gombak, “Projek Penempatan Rakyat Termiskin” dibatalkan dan tanah hampir sembilan ekar dibangunkan untuk tujuan komersil.

- Apabila pasukan audit dalaman cuba mendapatkan maklumat lanjut mengenai aset YBK di pejabat tanah hulu selangor, mereka diberitahu fail berkaitan sudah tiada lagi dalam simpan.

Pegawai pejabat berkenaan melaporkan bahawa fail-fail berhubung urusan tanah YBK telah diambil oleh pasukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikatakan juga sedang menyiasat kes yang sama.

Dalam pada itu sumber-sumber kerajaan negeri memberitahu Akaun YBK tidak telus dan tersasar daripada pelembagaan badan itu.

- Contohnya, undang-undang tubuh YBK mensyaratkan badan itu harus membelanjakan 70 peratus pendapatan untuk melaksanakan projek membantu orang miskin, tetapi ini tidak dilakukan.

- Pada 1996, hanya 15 peratus daripada pendapatan RM23juta dibelanjakan untuk projek.

- Pada tahun 2007, YBK mempunyai aset atau harta bernilai RM20 juta. Ini juga tidak dimanfaatkan mengikut garis panduan YBK untuk membantu golongan miskin.

Laporan audit juga mendapati Penyata Kewangan 2008 yang disiarkan dalam laman YBK tidak telus, tidak mempunyai pecahan atau nota terperinchi sebagaimana seharusnya.

Kerajaan Selangor mengarahkan siasatan audit ini diadakan selepas YBK enggan bersikap telus dan menolak keperluan Menteri Besar dan barisan exco mengambil peranan langsung dalam menguruskan YBK.

Ini untuk memastikan segala sumbangan kerajaan negeri di manfaatkan sepenuhnya untuk golongan miskin dan tidak dibolot oleh pemimpin tertentu.

Khalid berkata kerajaan negeri akan menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji laporan audit berkenaan dan mengatur langkah untuk memastikan tidak ada lagi penyelewengan atas tanah-tanah yang disumbangkan kepada yayasan tertentu untuk tujuan amal.--Tvselangor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito