Kawan-kawan dan sahabat handai....

Isnin, Februari 22, 2010

2009 Industri Sawit Catat Keuntungan Tapi Felda Rugi RM1Billion

Semua syarikat, individu dan perindustrian berasaskan minyak sawit dan perladangan sawit di seluruh dunia tahun 2009 mencatatan keuntungan sangat lumayan.

Perkhabaran bertiup kencang Kumpulan Felda Holding dikatakan telah rugi sekitar RM1 Billion tahun 2009.

Berita ini dikatakan sedang hangat dibicarakan 'di bangunan FELDA' .

Dikatakan juga perlantikkan Pengarah Besar Felda, Dato’ Dzulkifli Abd Wahab bagi menggantikan Dato’ Ahmad Tarmizi Alias yang dikatakan terpaksa dibersarakan berpunca dari kerugian tersebut.

Dikatakan juga Ahmad Tarmizi tidak bersendirian 'digugurkan' tetapi beliau disertai lebih 50 pegawai bergaji sekitar RM 3,000 dan 2 orang pegawai bergaji RM 11,000 telah dipecat. Jika berita ini benar, maka satu lagi malapetaka dibawah pentadbiran kerajaan 1Malaysia.

Sebelum ini kes mahkamah yang dimenangi oleh peneroka Felda Kemahang merupakan penipuan bersekala besar dan dipercayai semua 103,000 peneroka ditipu melalui keadah yang sama.

Teorinya adalah sama diseluruh tanah rancangan Felda, peneroka telah ditentukan awal menjual minyak sawit bergred rendah sebelum kelapa sawit dijual kepada kilang sawit.

Yang lebih keji dan hina, buah sawit muda dicuri oleh kilang Felda. Diproses dan minyaknya dijual. Manakala diumumkan kepada peneroka, sawit tersebut dilupuskan.(Buah sawit yang diketogerikan muda yang dijual oleh peneroka)


Tahukah Pembaca, ianya dilakukan setiap hari dan diseluruh kilang dimiliki Felda selama berpuluh tahun. Adakah ini palsu ?

Semua bekas dan pengurus serta pekerja kilang Felda ada jawapannya. Bertanya jika kenyataan ini adalah fitnah.


amkj.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito