Kawan-kawan dan sahabat handai....

Selasa, Januari 05, 2010

runtuh...tak siap...gagal, dimana SPRM dan dimana laporan audit

Hospital di Terengganu gagal berfungsi...MB Terengganu


Menteri Besar Terengganu Ahmad Said mendakwa hampir kesemua dewan bedah di hospital di Terengganu yang tidak dapat beroperasi seperti dijadualkan.

Beliau berkata keadaan itu bukan sahaja merugikan kerajaan daripada segi kos tetapi turut merisikokan nyawa pesakit.

Menurutnya hampir semua dewan bedah hospital di negeri ini gagal (tidak berfungsi dan lambat siap) termasuk Dewan Bedah Hospital Besut setelah hampir enam tahun dibina, Hospital Kemaman (tiga-empat tahun), dewan bedah Hospital Setiu (tujuh tahun).

Beliau mendakwa bukan sahaja kerugian daripada segi kos terpaksa ditanggung tetapi juga melibatkan soal nyawa.
Ahmad berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Penyerahan Peralatan Tomografi Berkomputer Multislice (MSCT) kepada Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di Kuala Terengganu hari ini.

Katanya, kebanyakan masalah yang dihadapi oleh dewan bedah hospital di negeri ini hampir sama iaitu masalah hama dan kebocoran.

Saya menggesa satu siasatan menyeluruh mesti dilakukan untuk mengetahui punca mengapa ianya lewat siap dan juga tidak menepati spesifikasi. Jika terdapat penyelewengan dan salah laku serta unsur rasuah pihak yang terbabit mesti dihadapkan ke mahkamah.

Menteri yang terlibat iaitu Menteri Kerja Raya dan Menteri Kesihatan mesti bertanggungjawab sepenuhnya ke atas isu ini yang jelas membuktikan kerajaan dan agensinya lemah dan gagal menguruskan pembinaan dewan bedah ini dengan sistematik dan menepati spesifikasi dan serta masa yang ditetapkan.

Kedua-dua menteri terbabit mesti tampil memberikan jawapan dan bertanggungjawab kepada masalah ini. Rakyat menagih jawapan dan penjelasan dengan segera jika benar dakwaan Menteri Besar Terengganu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito