Kawan-kawan dan sahabat handai....

Selasa, September 29, 2009

Presiden yang menongkat langit sampai mati....


Peralihan kuasa: Samy Vellu belum tetapkan masa sesuai bercuti 2 bulan

KUALA LUMPUR: Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu masih belum memutuskan masa yang sesuai untuk beliau pergi bercuti selama dua bulan, yang dilihat sebagai permulaan kepada proses peralihan kuasa parti itu.

"Saya mahu pergi (bercuti) dua bulan tapi belum tetapkan tarikh," kata beliau selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) yang pertama selepas pemilihan parti itu 12 September lalu.

Berhubung soalan sama ada beliau akan pergi bercuti mulai awal tahun depan, Samy Vellu berkata:

"Saya belum memutuskan lagi bila mahu pergi bercuti selama dua bulan.

"Terdapat banyak perkara yang perlu diselesaikan sebelum saya pergi bercuti," katanya.

Ketika ditanya sama ada keputusan untuk pergi bercuti itu merupakan langkah memberi latihan kepada penggantinya, Samy Vellu yang menerajui MIC sebagai Presiden sejak 1981 memberitahu:

"Datuk Palanivel tidak memerlukan apa-apa latihan. Beliau tahu macam mana harus menjalankan kerjanya.

"Bila saya pergi bercuti, Palanivel akan bertindak sebagai pemangku presiden.... itu sahaja," katanya.

Mesyuarat CWC hari ini juga tidak menyentuh soal pelan peralihan kuasa parti, kata Palanivel ketika ditemui selepas sidang media itu.

"Kami membincangkan secara terperinci mengenai (idea dan input) untuk Rancangan Malaysia Ke-10... banyak masa dihabiskan untuk perkara ini," katanya.

Dalam pada itu, Samy Vellu ketika ditanya mengenai pelancaran Parti Makkal Sakthi Malaysia oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak 10 Oktober ini iaitu sehari sebelum hari pengundian pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang, Samy Vellu sekali lagi enggan memberikan komen secara terperinci.

"Kami tiada komen mengenainya. Kami merasakan bahawa kami menjalankan tugas kami, kami bekerja di Bagan Pinang, dan kami tahu bahawa kami boleh meraih undi di sana.

"Itu sahaja yang boleh saya katakan tentang Bagan Pinang... sama ada satu lagi parti ditubuhkan atau tidak, biarkan mereka tubuhkan parti.

"Biar kita tunggu dan lihat. Di negara ini begitu banyak parti ditubuhkan pada masa-masa lalu, biar kita lihar berapa lama mereka akan bertahan," kata bekas menteri persekutuan ini.

Berhubung kenyataan Najib semalam bahawa Dewan Tertinggi Barisan Nasional akan membuat keputusan terhadap permohonan parti politik yang berhasrat menyertai komponen parti pemerintah, Samy Vellu berkata:

"Biar dibincangkan, itu sahaja jawapan saya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito