Kawan-kawan dan sahabat handai....

Jumaat, Mac 19, 2010

Nurul Izzah Dan Tian Chua Dipanggil Polis

Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dan Ahli Parlimen Batu Chua Tian Chang hari ini dipanggil memberi keterangan sebagai saksi bagi membantu siasatan polis berhubung ceramah mereka di Taman Sri Sentosa pada 3 September tahun lalu.

Mereka yang diiringi peguam Latheefa Koya memberi keterangan di Balai Polis Petaling Jaya, Jalan Klang Lama bermula pada pukul 3.30 petang dan berakhir kira-kira setengah jam kemudian.

Ceramah tersebut diadakan sempena Majlis Makan Malam Amal dan Kutipan Dana yang dianjurkan oleh Persatuan Penduduk dan Penjaja Taman Sri Sentosa.

Pada majlis tersebut, ketika tiba giliran Tian Chua memberikan ucapan, Ketua Polis Daerah Brickfields dikatakan bertindak menaiki pentas serta menghalang ceramah daripada diteruskan serta merampas mikrofon.

Selain mikrofon, polis juga merampas beratus-ratus naskhah risalah berkenaan aktiviti di Lembah Pantai milik Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Lembah Pantai.

Walaupun majlis itu mempunyai kelulusan permit, namun majlis itu dihentikan atas alasan polis yang mengatakan ucapan yang disampaikan itu berbaur politik dan melanggar syarat pemberian permit.

Menurut mereka selepas tiga bulan kejadian berlalu, polis berkali-kali memanggil mereka tetapi inilah kali pertama mereka dipanggil secara formal untuk menghadiri siasatan mengikut peruntukan Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah.

Notis arahan bertulis supaya menghadiri siasatan itu dihantar kepada mereka pada 9 Mac lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Orang kito